اگر امروز از تجارت الکترونیکی و زیرساختهای لازم آن بهرهمند نشویم، مطمئنا در آیندهای نه چندان دور، از بسیاری از بازارهای جهانی به دلیل از دست دادن فرصتها و عدم توانایی رقابت، منزوی خواهیم شد.
سیدحسین پاریاب، مدیرگروه اطلاعرسانی معاونت برنامهریزی وزارت بازرگانی، در گفتوگو با سیتنا، متولی تجارت الکترونیکی در کشور را وزارت بازرگانی دانست و اظهار داشت: این نهاد از ابزارهای لازم و ضمانت اجرایی برای تحقق این مهم برخوردار نیست.
وی افزود: براساس سیاستنامه تجارت الکترونیکی مصوب 1381 وزارت بازرگانی به عنوان متولی توسعه و ترویج EC در کشور تعیین شده و براساس ماده 43 برنامه جامع تجارت الکترونیکی مصوب 1384، کلیه وزارتخانهها و دستگاهها موظف به ارائه گزارش اقدامات به وزارت بازرگانی شدهاند، همچنین مطابق ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی، وزارت بازرگانی موظف شده تا زمینههای مرتبط با تجارت الکترونیکی که در اجرای این قانون موثر است را شناسایی و با ارائه پیشنهاد و تایید شورای عالی فناوری اطلاعات، خواستار تدوین مقررات و آییننامههای قانون تجارت الکترونیکی توسط نهادهای ذیربط شود.
پاریاب، گفت: باوجود این مواد قانونی، به دلیل عدم هماهنگیهای لازم، آماده نشدن زیرساختهای مورد نیاز شامل زیرساختهای قانونی، فرهنگی، ارتباطی و فنی و از همه مهمتر عدم شکلگیری سازمانی مانند مرکز تجارت الکترونیکی ایران که بتواند به صورت فرا دستگاهی عمل کرده و به عنوان راهبر این نیاز ملی را هدایت کند، هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی، همچنین مهمترین عامل برای راهاندازی تجارت الکترونیکی در کشور را زیرساخت فرهنگی و آگاهی مردم به ویژه تجار و بازرگانان از مزایای این نوع تجارت دانست و خاطرنشان کرد: اگر امروز از تجارت الکترونیکی و زیرساختهای لازم از جمله اعتماد و امنیت (که یکی از ابزارهای ایجاد امنیت و اعتماد راهاندازی و به کارگیری گواهی و امضای دیجیتالی است) بهرهمند نشویم، مطمئنا در آیندهای نه چندان دور از بسیاری از بازارهای جهانی به دلیل از دست دادن فرصتها و عدم توانایی در رقابت با دیگران منزوی خواهیم شد.
پاریاب، به لزوم فرهنگسازی مناسب در این زمینه تاکید و تصریح کرد: فرهنگ استفاده از فناوریهای نوین باید به صورت برنامهریزی شده از مدارس آغاز شود و دانشگاهها نیز به ایجاد دورهها و واحدهای درسی مرتبط در این زمینه به صورت کاربردی و اجباری همت گمارند.
مدیر گروه اطلاعرسانی معاونت برنامهریزی وزارت بازرگانی، آگاهسازی تجار را درخصوص مزایای تجارت الکترونیکی ضروری برشمرد و اظهار عقیده کرد: متاسفانه این کار آن طور که باید و شاید اجرا نمیشود و با وجودی که وزارت بازرگانی به عنوان متولی توسعه تجارت الکترونیکی کشورفعالیتهای سازندهای را انجام داده و در دستور کار دارد، فعالیت دیگردستگاههای مرتبط با امر تجارت کمرنگ به نظر میرسد. پاریاب، شاهد این ادعا را عدم حضور و یا حضور کم برخی دستگاهها و سازمانها در سیزدهمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ 86) دانست.