فروش دیجیتالی

مقاله در مورد فروش دیجیتالی

فروش دیجیتالی

مقاله در مورد فروش دیجیتالی

نگرش موجود در طرح کسب و کار الکترونیکی مبتنی بر IT است

ضرورت تدوین طرح کسب و کار، تشخیص مسیر مطلوب در راستای چشم‌انداز و ماموریت سازمان در بازار مربوطه است.

بابک امیری - کارشناس تجارت الکترونیکی - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب تفاوت موجود بین طرح کسب و کار عادی و طرح کسب و کار الکترونیکی را در فاکتورهای مبتنی بر IT دانست و اظهار کرد: در طرح کسب و کار الکترونیکی نگرش مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات است و ساختار مشابهی با طرح کسب و کار دارد.

وی در خصوص ضرورت تدوین طرح کسب و کار گفت: اگر مسیر حرکت مشخص نباشد، اهداف کلان و استراتژی‌ها تدوین نشده و بحث‌های مالی مد نظر قرار نگرفته باشد، هر کسب و کاری با شکست مواجه می‌شود.

امیری عمر سازمان و تکنولوژی را از فاکتورهای مهم در کسب و کار الکترونیکی دانست و تصریح کرد: سازمان زمانی رشد کرده و به بلوغ می‌رسد و در آخر افول می‌کند و از طرفی تکنولوژی مورد استفاده نیز دارای دوره‌ی عمر کوتاهی است. در نتیجه زمانی طرح کسب و کار الکترونیکی تدوین می‌شود، باید به این نکات توجه داشت تا در انتخاب تکنولوژی‌ها در طول مسیر حرکت موفق عمل شود.

وی افزود: باید توجه کرد تا دوره‌ی عمر تکنولوژی در کدام مرحله‌ قرار دارد و بهتر است از تکنولوژی‌هایی که در مرحله‌ی قبل از بلوغ هستند، استفاده شود.

امیری خاطر نشان کرد: شرکتی که طرح کسب و کار نداشته باشد ممکن است در ورود به بازار IT از هدف خود منحرف شده و با شکست مواجه شود. در نتیجه ضرورت نوشتن طرح کسب و کار برای آن است که طبق چشم‌انداز، اهداف و ماموریت سازمان حرکت کرد و مسیر در تلاطم بازار منحرف نشود.

او افزود: اصل طرح کسب و کار برای بازارهایی است که مدام دچار دگرگونی می‌شود و دوره‌ی عمر کوتاهی دارند؛ این طرح باید مدام بازنگری شود که باز نوشتن آن به چند عامل بستگی دارد؛ دوره‌ی عمر سازمان، دوره‌ی عمر تکنولوژی مورد استفاده و شرایط بازار از نکاتی است که طرح کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او با بیان اینکه در بازار IT کشور ما ممکن است شرکتی نیاز داشته باشد که طرح کسب و کار خود را بعد از پنج ماه بازنگری کند، افزود: قسمت‌هایی از طرح کسب و کار چارت سازمانی را به همراه دارد اما هر سازمانی به تنهایی قادر نیست و دولت باید برای خود طرح کسب و کار بنویسد و سپس در سطوح پایین‌تر نظیر وزارت‌خانه‌ها تا واحدهای سازمانی پیش برود، بدین ترتیب وجود طرح کسب و کار در کلیه‌ی موارد مفید واقع می‌شود.